Fandom

Drevni Egipat Wiki

Nun

15pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Nun s plavom kožom, Anijev papirus
Nun
druga imena Nu
opis bog oceana
kult Heliopolis, Teba, Hermopolis, Abidos
roditelj(i) sam se stvorio
brak Naunet (sestra)
djeca Ra, Ptah i Apop

Nun ili Nu je prvotni ocean, istodobno i mjesto i bog, iz kojeg su rođeni ostali bogovi.

Mit o stvaranju Edit

Prema mitu iz Heliopolisa, Nun je golemi ocean. Iz njega je izronio brežuljak, a na njemu je nastao bog Sunca (Ra, Amon-Ra ili Atum). On se pojavio iz lotosovog cvijeta. Bog Sunca je potom ispljunuo Šua i Tefnut, blizance, koji su postali roditeljima Geba i Nut. I tako je nastao svemir.

Ali Nun nije nestao. On okružuje nebo koje je zbog njega plavo. Okružuje i Geba i predstavlja sva mora. U mnogim hramovima je Nun prikazan kao sveto jezero, a u Karnaku je napravljeno umjetno jezero u spomen na ocean iz kojeg je izronilo Sunce.

U mitu iz Hermopolisa postoje dva Nuna - ocean i bog vode, sa svojom ženom Naunet (Nunet). Nun izgleda kao čovjek s bradom, a ima plavu kožu, pa je sličan Hapiju, bogu Nila koji će poslije postati vrlo važan za Egipćane. Naunet ima zmijsku glavu. Uz Nuna i Naunet, u oceanu Nunu obitavalo je još nekoliko primordijalnih bogova. Kad je božica Neit pljunula u ocean Nun, iz vode je izronila kobra Apop. Nun i Naunet se ponekad smatraju Ptahovim roditeljima.

Drugi mitovi Edit

Amon-Ra i Nun.jpg

Amon-Ra se rađa iz oceana Nuna, papirus

Dok su bili djeca, Šu i Tefnut su se izgubili u Nunu. Bog Sunca se zabrinuo te je poslao svoje oko u liku božice Uađet da pronađe blizance. Oko ih je pronašlo i vratilo ocu, koji je plakao od sreće, te su iz suza nastali božica Hator i prvi ljudi. Nun je postao zaštitnik bogova, te ih je štitio od demona. Kad su se ljudi urotili protiv Raa, on je pozvao Nuna i svoje potomke u svoju palaču, te mu je Nun savjetovao da uništi ljude tako da pošalje Hator da ih uništi. Drugi su bogovi to potvrdili, a Ra je poslao Hator, najljepšu od sviju božica, da uništi ljude. Kad je Rau dosadila Zemlja, odlučio je otići na nebo. Nun mu je rekao da zamoli Nut da se pretvori u kravu te da na njoj ode na nebo. Ra to i učini, te otada Sunce sja na nebu. Vjerovalo se da će Nun jednog dana opet ojačati te će u svom bijesu potopiti svemir. Nakon toga će se ponovno stvoriti novi naraštaji bogova, koji će opet stvoriti svijet.

Druge kulture Edit

U drugim kulturama, Nun, kao ocean, također postoji. Prema japanskoj religiji šintoizmu, prvi su se bogovi rodili na nebu, a u početku je postojala samo beskrajna vodena površina. Pandan Nunu u grčkoj mitologiji je Pont, primordijalni ocean, a poslije se pojavljuje božanstvo Ocean, koje predstavlja nepoznata mora u dijelovima svijeta koji su za Grke bili kraj Zemlje.

U Mezopotamiji, u početku su postojala dva oceana, jedan muški, drugi ženski, što je vrlo slično Nunu i Naunet.

Kult Edit

Nun je prikazivan kako drži Sunčevu barku, ili kao sveto jezero, ali nikad nije imao hramove. U Heliopolisu i Tebi su bila sveta jezera posvećena njemu.

Also on Fandom

Random Wiki